Friday, November 18, 2011

kerja cuba dan gagal

Aku susun pecahan - pecahan perjalanan hidup ini elok - elok. Aku padan - padankan dan himpunkan. Gambaran kecil yang berselerak di dalam minda. Macam jigsaw puzzle. Kutip - satu persatu.

Cuba dan gagal. Cuba lagi.

Dan gagal. Bukan gagal terus, tapi bermakna mungkin bukan gambarannya tidak kena. Jadi aku cuba susun gambaran kecil yang lain. Macam jigsaw puzzle-lah. Kena.

Biar ia menjadi satu gambar besar, sebuah potrait yang hebat. Yang gah. Yang dapat aku banggakan. Bukan gambar itu yang akan aku banggakan, tapi melihat kerja - kerja cuba dan gagal yang aku tempoh selama menyiapkan gambaran besar itu.

Usaha. Kecekalan.

Biar lama sedikit kerjanya hari ini, maka akan kukuh lah ia di hari esok. Insyaallah. Dengan izin Tuhan.

Semoga tidak ada niat - niat zalim di luar yang hampir kepadaku untuk menendang kerja - kerja aku hari ini.

Kalau Tuhan tidak izinkan, maka ia tetap takkan jadi.

lusa hari ahad, aku akan pulang ke tempat belajar aku. untuk menambah ilmu. Gagal musim lalu, tak semestinya gagal musim ini.

tension. stress. gembira. bosan. letih. kenapa macam ini, kenapa macam itu. tidak adil. betul ke semua ini?
kata-kata yang sering bermain dalam minda aku.

kekesalan?resah? perlu kah?


p/s:aku hanya berserah pada yang Satu.

No comments:

Post a Comment